مقالات
سیستم نظارت تصویری تحت شبکه یا IP CCTV چیست؟
IP CCTV نسخه دیجیتالی و مبتنی بر شبکه CCTV می باشد. سیستم های آنالوگ قدیمی از فرمت های تلویزیونی مانند CIF، NTSC، PAL و SECAM استفاده می کردند. در یک سیستم نظارت تصویری مبتنی بر IP، دوربین های تحت شبکه یا IP Camera اقدام به تصویربرداری و پخش آن بر بستر استاندارد پروتوکل اینترنت (Internet Protocol) می نمایند. اگرچه WebCam ها نیز همن کارکرد را دارند ولی اصطلاح IP Camera برای آن دسته از دوربین ها که در سیستم نظارت تصویری استفاده می شوند، به کار برده می شود. اولین دوربین تحت شبکه با نام Neteye 200 در سال 1996 توسط کمپانی اکسیس (Axis) معرفی گردید. دیجیتالی نمودن تصاویر مزایای بسیاری به کارکرد سیستم های نظارت تصویری افزوده است که برخی از آنها عبارتند از:
1- اصلاح و بهبود الگوریتم جستجو در تصاویر
2- دستیابی به کیفیت های بالا در تصاویر از قبیل HD، Full HD و بالاتر.
3- توانایی در فشرده سازی تصاویر و استفاده از سیستم های ذخیره سازی کارآمد.

افزودن امکان ارسال تحت پروتوکل شبکه نیز مزایای بیشتری برای سیستم های نظارت تصویری ایجاد کرده است:
1- بهبود عملکرد مشاهده، ضبط تصاویر و کنترل آن به نحوی که با اتصال تجهیزات نظارت تصویری از جمله دوربین های تحت شبکه، از هر نقطه ای که به شبکه متصل شوید، می توانید تصاویر را مدیریت و مشاهده نمایید. در سیستم های نظارت تصویری غیر IP یا اصطلاحا آنالوگ، دوربین ها باید حتما به یک دستگاه مرکزی مانند DVR متصل می شوند و سپس اقدام به مشاهده، مدیریت و ضبط آن می کردید. ولی در IP CCTV در هر نقطه ای از شبکه می توانید دوربینی را به شبکه متصل نمایید و از آن هم به صورت مستقل و هم به صورت متمرکز استفاده نمایید.
2- ذخیره سازی تحت شبکه (IP Storage) امکان ذخیره تصاویر در هر نقطه جغرافیایی را فراهم می آورد. همچنین می توان از مفاهیم و استانداردهای ذخیره سازی در شبکه از جمله Redundancy و RAID که پایداری تصاویر ضبط شده و مقاومت آن در برابر آسیب، خرابی، پاک شدن و ... را فراهم می سازد، استفاده نمود.
3- توسعه پذیری سیستم نظارت تصویری: در IP CCTV توسعه سیستم بسیار سریعتر و با هزینه کمتری اتفاق می افتد. زیرا دیگر نیازی نیست هر دوربین به صورت مستقیم به دستگاه مرکزی متصل شود، بلکه در هر نقطه ای از شبکه امکان توسعه سیستم نظارت تصویری وجود دارد.
4- استفاده از تجهیزات استاندارد شده شبکه در ایجاد سیستم نظارت تصویری. در IP CCTV از تجهیزات استاندارد شبکه، چه در بخش پسیو (کابل، کانکتور، پچ پنل، پچ کورد و ... ) و چه در بخش اکتیو (سوییچ، سرورهای عمومی، ذخیره سازها و ... ) استفاده می شود.
5- با استفاده از پروتوکلهای استاندارد wireless می توانید شبکه نظارت تصویری بی سیم ایجاد کنید.
6- توسعه نرم افزارهای قدرتمند پردازش تصویر و استفاده از آن در بهبود کارکرد IP CCTV .
7- انتقال امن تصاویر از دوربین بر روی شبکه با استفاده از پروتوکلهایی مانند WPA، WPA2، AES و ... .
8- استفاده از POE (Power Over Ethernet) و برق رسانی به دوربین از روی کابل شبکه.


برای استاندارد سازی IP CCTV در سال 2008 دو گروه تشکیل گردید:
1- PSIA (Physical Security Interoperability Alliance) که کمپانی های Honewell، GE و سیسکو در آن شرکت داشتند.
2- ONVIF (Open Network Video Interface Forum) که کمپانی های اکسیس، بوش و سونی آن را تشکیل دادند. هر دو گروه در سال 2009 اولین استاندارد خود را معرفی کردند. هدف از این استاندارد سازی اتصال تجهیزات شبکه کمپانی های متفاوت به یکدیگر می باشد.

 
استفاده از سیستم نظارت تصویری تحت شبکه دارای معایبی نیز می باشد که به برخی از آنها اشاره می شود:
1- هزینه بالای ایجاد اولیه سیستم: برای ایجاد سیستم و نه توسعه بودجه بیشتری نسبت به سیستم های قدیمی مورد نیاز است.
2- با توجه به افزایش کیفیت دوربین ها، پهنای باند زیادی برای انتقال تصاویر مورد نیاز است. به طور مثال با رزولوشن 480*640 پیکسل و 10 فریم بر ثانیه، هر دوربین به حدود 3 مگابیت بر ثانیه پهنای باند نیازمند است.
3- خطر هکرها برای نفوذ به سیستمتان را نباید نادیده بگیرید.

 
ارسال شده در تاریخ: 1394/8/14 توسط: مهندس محسن اکبری


 

شريكان ما