• شماره تماس 52962000

در این مقاله قصد داریم تفاوت های بین هارد های نظارت تصویری و هارد های معمولی را بررسی کنیم.

برای شروع ابتدا باید هر کدام را به طور جدا گانه شرح دهیم .

هارد های نظارت تصویری چیست؟

همانطور که می دانید یکی از ارکان اصلی سیستم نظارت تصویری ، دستگاه ضبط تصویر دوربین مدار بسته است،

 ضبط تصویر دوربین بر روی هارد دیسک داخلی که درون دستگاه NVRیاDVRاست صورت می گیرد.

یکی از شرکت های قدرتمند در حوزه تولید هارد دیسک داخلی شرکت وسترن دیجیتال است ، می خواهیم شما را با انواع هارد دیسک شرکت وسترن دیجیتال آشنا کنیم و در پایان هارد دیسک مناسب برای یک سیستم دوربین مدار بسته را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

کمپانی وسترن دیجیتال در سال ۱۹۷۰ میلادی تأسیس و در زمینه محصولات شبکه و درایوهای ذخیره‌سازی شروع به کار کرد. این کمپانی که در زمینه تولید هارد دیسک یکی از پیشگامان و خلاقان این صنعت است، هارد دیسک‌های داخلی خود را در رنگ‌بندی‌های گوناگون و برای مصارف مختلف و متنوع طراحی و تولید می‌کند.

اما کاربران اغلب برای انتخاب هارد دیسک مورد نیاز خود و به علت رنگ بندی هارد های وسترن دیجیتال دچار سردرگمی می شوند، با ما همراه باشید تا رنگ بندی ها و کارکرد هر سری از هارد دیسک های وسترن دیجیتال را برای شما توضیح بدهیم.

 

رنگ بندی هارد دیسک های داخلی وسترن دیجیتال

 

WD Green:هارد وسترن دیجیتال سبز رنگ

با توجه به اینکه رنگ سبز به عنوان نماد و سمبل طبیعت و طبیعت دوستان است معمولا برای محصولات مقرون به صرفه و کم مصرف از این رنگ استفاده می شود، هارد وسترن سبز رنگ نیز از این قانون مستثنی نیست، سرعت و میزان مصرف هارد سبز وسترن کم است، این سری از هارد های وسترن دیجیتال به علت سرعت کمی که دارند معمولا برای کارهای محاسباتی توصیه نمی شوند. کاربرد هارد دیسک سبز رنگ وسترن دیجیتال بیشتر برای آرشیو کردن اسناد مختلف و ذخیره اطلاعات حجیم استفاده می شود.

این هارد در مقایسه با بقیه مدل هارد وسترن دیجیتال کمترین قیمت را دارد و از این رو معمولا به عنوان هارد دوم در کنار هارد دیسک های پر سرعت استفاده کرد. در صورتی که به دنبال هارد دیسک مناسبی هستید که به عنوان آرشیو فیلم ، موسیقی و عکس از آن استفاده کنید هارد دیسک سبز وسترن می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. این هارد برای لپ تاپ مناسب نیست.

برخی از ویژگی های هارد سبز وسترن دیجیتال

  • مناسب برای مصارف خانگی
  • امکان اتصال توسط رابط SATAIII 
  • هد ۳٫۵ اینچی
  • حداکثر ۶۴ مگا بایت کش
  • حداکثر سرعت چرخش ۵۴۰۰ دور در دقیقه

 

WD Blue:هارد وسترن دیجیتال آبی رنگ

قدیمی ترین هارد دیسک های داخلی وسترن دیجیتال بدون شک هارد آبی وسترن می باشد، این هارد ها حتی قبل از ارائه سری رنگ بندی وسترن دیجیتال تولید و روانه بازار می شدند، قیمت مناسب و سرعت قابل قبول هارد دیسک آبی وسترن باعث شده تا این نوع از هارد یک انتخاب مناسب برای کارهای روزمره و کامپیوتر های خانگی باشد، هارد آبی وستری مصرف انرژی بالاتری نسبت به هارد سبز دارد اما از عملکرد بسیار بهتری نیز برخوردار هستند.

برخی از ویژگی های هارد آبی وسترن دیجیتال

  • مناسب برای ادارات کوچک و مصارف خانگی
  • موجود در ظرفیت ۵۰۰ گیگا بایت تا ۶ ترابایت
  • امکان اتصال توسط رابط SATAIII
  • حداکثر ۶۴ مگا بایت کش
  • سرعت چرخش ۵۴۰۰ تا ۷۲۰۰ دور در دقیقه

 

WD Black:هارد وستر مشکی رنگ

سرعت هارد مشکی وسترن بسیار بالاست و از این رو برای انجام کارهای محاسباتی و سرعتی مانند بازی کردن یک انتخاب مناسب است ، لرزش کمتر و سرعت بالاتر نسبت به هارد های آبی باعث شده تا کاربران بتوانند به راحتی به اطلاعات دسترسی داشته باشند. استفاده از دو پردازنده برای پردازش اطلاعات ، بالاتر بودن سرعت چرخش و میزان کش هارد و ظرفیت هارد مشکی نسبت به هارد آبی نیز از دیگر فواید این سری از هارد وسترن دیجیتال می باشد. از هارد مشکی وسترن برای ذخیره سازی اطلاعات با حجم بالا استفاده می کنند، همچنین ذخیره نرم افزار های چند رسانه ای ، برنامه های سنگین ویرایش عکس ، فیبم و … با کیفیت مناسبی روی این هارد انجام می شود. امکان تحمل شوک در هارد سری سیاه وسترن وجود دارد و در مقابل شوک مقاومت مناسبی از خود نشان می دهد.

 برخی از ویژگی های هارد سیاه وسترن دیجیتال

  • مناسب برای کاربران حرفه ای ، گیمر ها ، انجام کار های گرافیکی و مالتی مدیا
  • ۱۲۸ مگا بایت  کش
  • سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه
  • موجود در ظرفیت های ۱ تا ۶ ترابایت

 

WD Red هارد: وسترن دیجیتال قرمز رنگ

کارکرد بدون عیب و ایراد به صورت شبانه روزی از ویژگی های هارد قرمز وسترن دیجیتال می باشد، ن سری از هارد ها به گونه ای طراحی شده اندکه در دستگاه

Network-Attached Storage ، NASمی توان از آنها استفاده کرد.

 اطلاعات شبکه درون هارد قرمز وسترن دیجیتال بصورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته ذخیره می شود.

هارد دیسک سری قرمزدارای یک مدل معمولی و یک مدلPro  (حرفه ای )است.

هارد قرمز وسترن دیجیتال با ظرفیت ۲ تا۶ ترابایت و میزان کش ۶۴ مگا بایت و در ظرفیت ۸ ترابایت، مقدار کش به ۱۲۸ مگا بایت وجود دارد و در ۱۰ ترابایت ، کش به ۲۵۶ مگا بایت می رسد. لازم به ذکر است سرعت چرخش این سری از هارد ها ۵۴۰۰ دور در دقیقه می باشد.

در مدل هارد قرمز حرفه ای ظرفیت ها بین ۲ تا ۱۰ ترابایت است ، تفاوت هارد قرمز و هارد قرمز حرفه ای در میزان چرخش هارد است ، این میزان در هارد حرفه ای معادل ۷۲۰۰ دور در دقیقه است.

مقدار کش نیز در مدل هارد حرفه ای به صورت زیر می باشد.

در ظرفیت ۱ ترابایت مقدار کش ۶۴ مگابایت می باشد و ظرفیت ۴ ترابایت و ۶ ترابایت ، کش ۱۲۸ مگابایتی و ۲۵۶ مگابایتی تولید شده است. در ظرفیت ۸ ترابایت مقدار کش ۱۲۸ مگابایتی موجود است و همچنین در ظرفیت ۱۰ ترابایتی نیز ، مقدار کش ۲۵۶ مگابایتی وجود دارد.

برخی از ویژگی های هارد قرمز وسترن دیجیتال

  • مناسب برای سیستم های دخیره ساز تحت شبکه ( NAS )
  • مناسب برای ذخیره اطلاعات و کار با حجم زیاد و قابلیت اطمینان زیاد
  • ظرفیت هارد حداکثر ۱۰ ترابایت
  • دارای ۶۴ تا ۲۵۶ مگا بایت کش
  • سرعت چرخش ۵۴۰۰ دور در دقیقه
  • موجود در ظرفیت های ۲ تا ۱۰ ترابایت

برخی از ویژگی های هارد قرمز حرفه ای وسترن دیجیتال

  • مخصوص سیستم‌های ذخیره‌سازی تحت شبکه (NAS)
  • عملکرد فوق العاده و قابلیت اطمینان بالا
  • مناسب برای حجم کار زیاد با قابلیت اطمینان بالا
  • دارای سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه
  • دارای ۶۴ تا ۲۵۶ مگابایت حافظه کش
  • موجود در ظرفیت‌های ۱ ترابایت تا ۱۰ ترابایت

 

WD Purple:هارد وسترن دیجیتال بنفش رنگ

هارد دیسک بنفش رنگ وسترن دیجیتال به خاطر عملکرد شبانه روزی با سرعت بالای خود امکان استفاده در دستگاه DVR،NVRبرای کاربران فراهم کردهاست.

 ضبط تصاویر بصورت ۲۴ ساعته شبانه روز و ۷ روز هفته با کیفیت بالا از ویژگی های هارد دیسک بنفش رنگ وسترن می باشد. سری بنفش وسترن دارای دو مدل می باشد ، برای ضبط تصویر دوربین مدار بسته معمولی حداکثر ۳۲ دوربین از هارد بنفش مدلWD Purple و برای ضبط تصویر دوربین های تحت شبکه حداکثر ۶۴ دوربین از هارد بنفش WD Purple NVاستفاده می شود.

برخی از ویژگی های هارد بنفش وسترن دیجیتال

  • استفاده در سیستم های دوربین مدار بسته
  • مناسب برای نصب در انواعDVR و NVR
  • عملکرد بصورت ۲۴ ساعته
  • موجود در ظرفیت های ۱ تا ۱۰ ترابایت
  • دارای ۶۴ تا ۲۵۶ مگا بایت کش
  • سرعت چرخش ۵۴۰۰ دور در دقیقه

 

WD Gold:هارد دیسک وسترن دیجیتال طلایی رنگ

سرعت بالا و قابلیت اطمینان فوق العاده در کنار لرزش بسیار کم و توانایی عملکرد در حرارت و گرمای بالا از ویژگی های هارد طلایی وسترن دیجیتال می باشد. این سری از هارد های وسترن نیز دارای دو پردازنده هستند. هارد طلایی وسترن یک پیشنهاد مناسب برای دیتا سنتر و مراکز داده می باشد.

برخی از ویژگی های هارد طلایی وسترن دیجیتال

  • مناسب جهت نصب در سرور های قدرتمند با میزان لود کاری زیاد
  • موجود در ظرفیت ۱ تا ۱۰ ترابایت
  • دارای ۱۲۸ تا ۲۵۶ مگا بایت کش
  • سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه

 

بر اساس این مقاله متوجه شدیم هارد دیسک مناسب برای ضبط تصویر دوربین مدار بسته، سری بنفش هارد وسترن دیجیتال می باشد این سری از هارد های وسترن دیجیتال توانایی کارکرد با عملکرد بالا برای طولانی مدت و در شرایط سخت و دشوار را دارند و تصاویر را با سرعت مناسب و کیفیت بالا بر روی خود ضبط می کنند. حال می خواهیم درباره ی هارد دیسک بنفش بیشتر توضیح دهیم .

در نمایشگاه لندن این کمپانی سری جدید هارد دیسک‌های خود را با رنگ بنفش و کاربرد نظارتی معرفی کرد. هارد دیسک‌های سری بنفش وسترن دیجیتال برای ذخیره‌سازی تصاویر دوربین و مطابق با استانداردهای نظارت تصویری طراحی و تولید شده‌اند. این سری از هارد دیسک‌ها پایداری بسیار خوبی دارند و عمر بسیار بالایی نسبت به هارد دیسک داخلی معمولی دارند. هدف وسترن  از معرفی هارد بنفش دراین نمایشگاه ، جلب نظر و همراهی تولیدکنندگان بزرگ سیستم های نظارت تصویری برای استفاده از این هارد در محصولاتشان و یا حداقل توصیه آنها به استفاده از آن بوده است. چرا که در غیر این صورت امیدی به موفقیت این محصول نخواهد بود.

در واقع کاربران معمولی اهمیت چندانی به کارایی و توانایی هارد دیسک ها نمی دهند و در بسیاری از کشورها حتی از این موضوع اطلاع ندارند! بنابراین همراهی کمپانی های بزرگ سیستم های نظارت تصویری برای موفقیت هارد بنفش، حیاتی است. گذر زمان نشان خواهد داد که محصول جدید وسترن تا چه حد در جلب نظر کمپانی های مختلف موفق بوده است.

در واقع کاربران معمولی اهمیت چندانی به کارایی و توانایی هارد دیسک ها نمی دهند و در بسیاری از کشورها حتی از این موضوع اطلاع ندارند! بنابراین همراهی کمپانی های بزرگ سیستم های نظارت تصویری برای موفقیت هارد بنفش، حیاتی است. گذر زمان نشان خواهد داد که محصول جدید وسترن تا چه حد در جلب نظر کمپانی های مختلف موفق بوده است.

 

   یکی از تکنولوژی‌های به کار رفته در این سری از هارد دیسک‌ها All Frame نام دارد که باعث می شود میزان فریم های از دست رفته در هنگام ضبط تصاویر، به صفر برسد، بنابراین شما دیگر هیچ فریمی را از دست نخواهید داد.

از دیگر تکنولوژی‌های به کار رفته در این هارد دیسک می‌توان به Intelliseekاشاره کردکه باعث تعادل میان عملکرد و قدرت در هارد دیسک به کار می‌رود و باعث کاهش لرزش، صدا و مصرف برق هارد دیسک می‌شود.

 

 سرعت گردش  این هارد دیسک به رابط SATA IIIمجهز شده است و سرعت انتقال اطلاعات ۶ گیگابایت ن ۷۲۰۰ دور در دقیقه است، همچنین قابلیت ثبت همزمان تصاویر گرفته شده توسط ۳۲ دوربین مختلف را دارد که قابلیت بسیار مهمی در استفاده‌های نظارتی محسوب می‌شود. این هارد دیسک در ظرفیت‌های مختلفی تولید شده و انتخاب مناسبی برای استفاده در دستگاه‌های ضبط تصاویر دیجیتال است.

این هارد دیسک در ظرفیت های ۱ تا ۴ ترابایت و مخصوص سیستم های مداربسته و نظارت تصویری طراحی شده است. به گفته وسترن، هارد دیسک بنفش ۳ مزیت نسبت به بقیه انواع هارد دارد که آن را به بهترین انتخاب برای استفاده در سیستم های نظارت تصویری تبدیل می نماید. ضمنا این هارد دیسک مجهز به یک پوشش شفاف است که سبب می شود بیننده بتواند مکانیزم کار هارد دیسک را مشاهده کند.

تفاوت بین یک هارد مخصوص سیستم های نظارت تصویری و یک هارد عادی کامپیوترهای شخصی

1- مدت زمانی که بی وقفه ذخیره سازی انجام می شود.

مدت زمان ذخیره سازی تصاویر بر روی یک هارد کامپیوتر معمولی به صورت 8*5 بیان می شود، بدین معنا که این نوع هارد قادر به فعالیت روزانه ، 8 ساعت و در هر هفته 5 روز خواهد بود .

(منظور از فعالیت هارد وضعیت خواندن و ثبت کردن یک هارد است). توجه داشته باشید که پس از روشن شدن، هارد در یکی از دو وضعیت “فعال” و یا “معلق” قرار خواهد گرفت. وضعیت “فعال” یعنی هارد در حال خواندن و ثبت اطلاعات است و وضعیت “معلق” هم به این معناست که هارد آماده برای آغاز پروسه خواندن و ثبت اطلاعات است.

یک هارد درایو مختص سیستمهای نظارت تصویری، با قاعده 24*7 فعالیت میکند که به معنای 24 ساعت فعالیت شبانه روزی در 7 روز هفته است و فعالیت به صورت مداوم است.

یک هارد عادی کامپیوتر شخصی، برای پروسه خواندن و ثبت اطلاعات، برای مدت زمان طولانی مناسب نبوده و در صورت استفاده بعد از مدت زمانی، شما شاهد اشکالاتی از قبیل ایجاد سر و صدا، خطا در ثبت و خواندن اطلاعات، وقفه و بسیاری از مشکلات مشابه خواهید بود که نهایتا باعث از دست دادن اطلاعات خواهد شد.

از آنجایی که دستگاه های ضبط دیجیتال، معمولا به طور مداوم کار می کنند، به هاردهایی احتیاج خواهند داشت که مخصوص این دستگاه ها و به صورت 24*7 هستند.

- مدیریت توان مصرفی

تمامی هارد درایو های 3.5 اینچی از دو سیستم موتورایز شده تشکیل میشوند ، ( موتور Spindle و موتور بازوی محرک -actuator arm ) ، بدین ترتیب زمانی که سیستم را روشن می کنید هارد درایو در مرحله شروع به کار خود، نیازمند مقدار قابل توجهی جریان برق خواهد بود تا به مرحله شروع به فعالیت خود برسد. اگر منبع تغذیه قادر به تامین میزان جریان عبوری مورد نیاز هارد نباشد، هارد به آمادگی لازم برای آغاز به کار نخواهد رسید، به علاوه بروز مکرر این خطا باعث از کار افتادن هارد خواهد شد.

با توجه به اینکه اغلب هارد دیسک ها با ولتاژ DC 12V کار می کنند بنابراین منبع تغذیه خارجی DC 12V برای اندازه گیری شروع به کار برای این نوع از هارد دیسک ها، استاندارد خواهد بود. هاردهای مناسب برای PC جریان مصرفیشان برای شروع به کار چیزی حدود 2.8 A~3.2 A است که این مقدار برای هارد هایی که تخصیص یافته برای سیستم های نظارت تصویری هستند به 2.0 A کاهش پیدا می کند.
تصور کنید که دستگاه DVR ی برای ذخیره سازی اطلاعات 8 هارد دیسک را در خود جای داده است، در صورتی که از هاردهای مناسب PC استفاده شود، میزان جریان ورودی لازم برای شروع به کار سیستم به اندازه 2.8×8=22.4A خواهد بود که در نتیجه آن حداقل توان برق مصرفی 22.4A x 12V = 268.8W خواهد بود. این در حالیست که میزان جریان ورودی آغاز به کار برای هارد درایوهای مخصوص سیستمهای نظارت تصویری 2.0A x 8 = 16A خواهد بود و حداقل توان مصرفی برای آغاز به کار سیستم برابر 192W خواهد شد. بر اساس محاسبات فوق یک هارد مخصوص سیستمهای نظارت تصویری نسبت به یک هارد عادی میزان کمتری برق مصرف خواهد کرد. ( با استفاده از یک منبع تغذیه خارجی مشابه ، DVRشما میتواند تعداد بیشتری هارد درایو مخصوص ضبط تصاویر در خود جای داده و راه اندازی کند)

در حال حاضر از دیدگاه ضریب اطمینان سیستمهای مداربسته، می توان آنها را به سه دسته زیر تقسیم کرد:

> ضریب اطمینان مناسب مکان های مسکونی : نامطمئن ، طراحی سیستمی ارزان وکم هزینه، برای پاسخگویی به نیازهای روزمره، به طور کلی این دسته از سیستم ها برای پاسخگویی به نیازهای عادی بر اساس قاعده 8*5 طراحی میشوند.

> ضریب اطمینان مناسب مکان های تجاری : متوسط ، با هزینه طراحی و تجهیز متوسط ، این سیستم میتواند برای فعالیت در بازه های زمانی بلند مدت مناسب باشد ولی امکان از کار افتادگی و یا ریست شدن در آن وجود دارد.

> ضریب اطمینان مناسب سیستم های حرفه ای : طراحی این سیستم به صورت 24*7 است و احتمال از کارافتادن، ریست و … بسیار کم است.

 

 

شريكان ما