شبکه و به طور خاص، شبکه ی صنعتی تبدیل به زیر ساخت محبوب در دنیای تولید شده است. در حالی که به طور مشابه ، هر دوی آنها ویژگی ها و مزایای مختلفی را ارائه می دهند. این مقاله قصد دارد شبکه و شبکه ی صنعتی را بررسی و تفاوت بین آن دو را بیان کند.

شبکه ی عادی چیست؟

شبکه ابتدا در دهه ی 1970 توسعه یافت و بعد ها به عنوان IEEE802.3 استاندارد شد .

اترنت گروهی از محصولات LAN(شبکه محلی ) تحت پوشش IEEE802.3 است.

(IEEE) گروهی از موسسه ی مهندسان برق و الکترونیک هستند که استاندارد های لایه ی فیزیکی و لایه ی انتقال داده ها را از کنترل دسترسی رسانه های اترنت سیمی تعریف می کنند . این استاندارد ها همچنین قوانین مربوط به پیکربندی شبکه ی اترنت و نحوه ی کارکرد عناصر شبکه را با یکدیگر توضیح می دهند.

اترنت اجازه می دهد تا کامپیوتر ها از طریق یک شبکه متصل شوند ،بدون آن ارتباط بین دستگاه ها در دنیای مدرن امروز امکان پذیر نخواهد بود . اترنت یک استاندارد جهانی برای سیستم سیم و کابل ها برای اتصال چندین رایانه ،دستگاه ،ماشین و ... است. اترنت به عنوان یک استاندارد امکان اتصال چندین دستگاه در یک شبکه را فراهم می کند. در حال حاضر ،یک شبکه ی اترنت را می توان در صورت نیاز گسترش داد. اترنت در حال حاضر محبوب ترین و گسترده ترین تکنولوژی شبکه در جهان است.

شبکه ی صنعتی چگونه کار می کند؟

هنگام استفاده از اترنت ، جریان داده ها به قطعات کوچک یا فریم ها تقسیم می شوند. هرکدام شامل اطلاعات خاص مانند منبع و مقصد داده ها است . چنین داده هایی در شبکه های صنعتی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند ، زیرا وظایف هدایت و مدیریت یک مجموعه پیچیده را بر عهده دارند .

اصطلاحات تکنولوژی شبکه عبارتند از :

"Medium" : در تکنولوژی مدرن اترنت ،یک رسانه یک سیم مسی جفت یا کابل فیبر نوری است که دستگاه های اترنت به آن متصل می شوند تا مسیری را برای انتقال داده ها فراهم کنند.

"Segment": یک رسانه ی مشترک

"Node": دستگاه هایی که به یک قطعه وصل می شوند.

شبکه ی استاندارد می تواند داده ها را با سرعت 10 مگابیت در ثانیه تا 100مگابیت در ثانیه ارسال کند.گیگابیت اترنت یک اصطلاح است که در استانداردIEEE802.3 برای توصیف سرعت های اترنت که با سرعت 1 گیگابیت در ثانیه حرکت می کنند استفاده می شود. این سرعت ابتدا برای سرور هایی با کارایی بالا و یا باظرفیت بالا مورد استفاده قرار گرفت . با این حال ،در طول زمان ،اتصالات دسکتاپ و رایانه های شخصی قادر به پشتیبانی از آن هستند.

شبکه ی صنعتی چیست؟

شبکه های صنعتی اغلب نیاز به اتصالات ،کابل ها و از همه مهم تر پایداری بهتر دارند . اترنت صنعتی به منظور دستیابی به پایداری بهتر ،از پروتکل های تخصصی در ارتباط با اترنت استفاده می کند . بیشتر پروتکل های صنعتی اترنت PROFINET،EtherNet/IP،EtherCAT ، SERCOSS IIIو POWERLINK می باشد.

با اترنت صنعتی میزان انتقال داده ها از 10 مگابیت بر ثانیه به 1 گیگابیت یا حتی 10 گیگابیت در ثانیه می رسد. با این حال ،100 مگابیت در ثانیه محبوب ترین سرعت استفاده شده در برنامه های صنعتی اترنت است.

اترنت صنعتی چگونه کار می کند؟

 پروتکل های صنعتی مانندPROFINET ،EtherCAT ،اصلاح استاندارد اترنت را به گونه ای انجام می دهند تا اطمینان حاصل شود که داده های خاص نه تنها به درستی فرستاده شده و دریافت می شوند ، بلکه به صورت همزمان ارسال و دریافت می شوند . به عنوان مثال ،یک کارخانه پر کردن بطری با استفاده از فناوری اتوماسیون صنعتی اترنت قادر به ارسال اطلاعات پر کردن در شبکه می باشد تا اطمینان حاصل شود که بطری ها به اندازه ی مورد نظر پر شده است. هنگامی که یک بطری پر می شود فرمان (توقف پر کردن) بر روی شبکه فرستاده می شود ،اتوماسیون زمان واقعی گزارش شده است.

چنین پیامی در یک محیط اداری بسیار مهم نیست. اگر یک صفحه ی وب از بین رفته باشد ،کاربر فقط به دکمه ی تازه کردن دسترسی پیدا می کند . با این حال ،در کارخانه ، یک مشکل کوچک ممکن است به یک فاجعه تبدیل شود . این شرکت نمی تواند زمان را برای کسی که خطا را متوجه شده و یک دکمه را به صورت دستی فشار می دهد تلف کند. شبکه اتوماسیون صنعتی می تواند یک خطا در فرایند را حس کند و به طور اتوماتیک یک فرایند را متوقف کند ، زمان ،محصول و پول را تلف نکنید.

تفاوت های دیگر بین شبکه و شبکه صنعتی

دمای گسترده : تجهیزات در یک شبکه ی عادی در بازه ی 0 تا 50 درجه ی سانتیگراد کار می کند ولی در شبکه های صنعتی بازه ی دمایی 70 تا -30 درجه لازم است.

شرایط محیطی سخت: این شرایط علاوه بر شرایط محیطی بالا شامل گرد و خاک ، ضربه ،شوک و ... می باشد که تجهیزات در شبکه های صنعتی باید این استاندارد ها را داشته باشند .

سیم کشی نیز می تواند بین اترنت تجاری ویا اداری و شبکه ی صنعتی متفاوت باشد . کابل های صنعتی باید از جک های با کیفیت بالا تر نسبت به کابل های اترنت معمولی استفاده کنند.همانطور که انتظار می رود ، پوشش اطراف کابل ها سنگین و فلز مورد استفاده نیز محکم تر و با کیفیت تر می باشد تا آن ها را با دوام تر کند.

پایداری یک عامل مهم درتعریف اترنت صنعتی و جدا کردن آن از اترنت است.محیط های صنعتی نیاز به پایداری بالا دارند . آنها نیاز به بسته های داده ای دارند که در زمان های خاص ارسال و دریافت می شوند و نیاز به ضمانت دارند که داده ها هر بار و هر زمان تحویل داده می شوند .این به این دلیل است که از بین رفتن داده ها یا تاخیر داده ها بین تجهیزات در یک محیط صنعتی می تواند به فاجعه برسد.

شريكان ما